سعید عسکری ماسوله؛ حسین ممبینی
دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 281-292
چکیده
سرمایه فکری عامل اصلی ایجاد ارزش در شرکتها میباشد و شـرکتهـا در حـال حرکـت بـه سمت خلق ارزش از طریق سرمایه فکری موجود در سازمان میباشـند. بر این اساس تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطه بین سرمایه فکری، ...
بیشتر
سرمایه فکری عامل اصلی ایجاد ارزش در شرکتها میباشد و شـرکتهـا در حـال حرکـت بـه سمت خلق ارزش از طریق سرمایه فکری موجود در سازمان میباشـند. بر این اساس تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطه بین سرمایه فکری، ارزش بازار و مدیریت ذینفعان با عملکرد مالی در شرکت های غیر مالی طراحی شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع علی-ارتباطی بوده است. واحد تحلیل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشند. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران و کارشناسان مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در حدود 200 نفر بوده است. شیوه نمونهگیری تصادفی ساده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران در حدود 132 نفر محاسبه شد. ابزار جمعآوری اطلاعات برای سنجش عملکرد مالی و ارزش بازار صورتهای مالی شرکتها از سال 1395 تا سال 1400 بود و برای سنجش سرمایه فکری و مدیریت ذینفعان پرسشنامه محققساخته است. ابزار تحلیل اطلاعات نرمافزار Spssنسخه 23 با روش تحلیل آماری رگرسیون بوده است. یافتههای پژوهش نشان داد متغیرهای سرمایه فکری و مدیریت ذینفعان با 99 درصد اطمینان بر متغیر ارزش بازار اثر مثبت دارند و متغیرهای مدیریت ذینفعان و ارزش بازار بر متغیر عملکرد مالی اثر مثبت و معنیدار دارند. اما متغیر سرمایه فکری بر متغیر عملکرد مالی اثر معنیدار ندارد. به عبارت دیگر این پژوهش نشان داد سرمایه فکری به واسطه مدیریت ذینفعان میتواند بصورت غیر مستقیم عملکرد مالی شرکتها را تحت تأثیر قرار دهد.